29 June 2013

Don't judge people by their look!

Assalamualaikum, awesome blogger!


"DON'T JUDGE PEOPLE BY THEIR LOOK" ! Perkataan yang sering kita dengar kan? Faham maksudnya? maksudnya, jangan menjudge orang dengan hanya rupa sahaja! haha =D bahasa mudah.. Well, setiap orang pernah alami benda ni. Memang selalu.. that's why lah kadang-kadang perselisihan faham dan fitnah-memfitnah boleh berlaku. Macam tu juga dengan aku. Pernah terjebak dalam perkara ni. seriously!! menyesal gila!! menyesal kot!! rasa berdosa sangat. Tapi, alhamdulillah~ wawa cuba untuk buang tabiat ini.

Benda ni, pernah terjadi pada diri aku since beberapa tahun lepas. Actlly, bukan thn tu je, sebelum2 ni pun pernah jugak. Huhu~ ada sorang sahabat aku ni, yang pada waktu tu merupakan new student lah.. and wawa pun x tau napa classmates x berapa suka sngt dgn dia ni. Sampai gelak-gelak kan dia lah... first dia dtg tu, aku mcm ok lagi ngan dia, tapi disebabkan kwn-kwn yg lain memberi respon yg agak kurang baik kpd dia, aku pun mcm terikut sekali. Sampai aku pun dah jadi x suka dengan dia. Dia ni sebenarnya baik orangnya~ comel-comel je..  entah kenapa lah!!

Time dlm kelas, bila nak sharing ngan dia je, rasa mcm x boleh.. aku mmg x sampai hati, tapi kenapa entah time tu aku rasa mcm diri aku ni jahat gila! Gila kan? Sampai macam tu kau!! Orang lain, kdang-kdang marah kat dia, x suka lah, cerita pasal dia yg bukan-bukan... aduhhh!! Rasa sedih pulak time tuh! Simpati sangat kat dia sebenarnya, tapi tulah, disebabkan EGO aku yang melampau tahap merah ni, terikut-ikut jugak ngan orang lain!!

Sampai lah thn 2012. Time tu time yang agak “PENTING” sangat lah katakan!!~ dia pulak sekelas dengan aku. Wawa pun x kesah lah kan... dah besar, terima jela... yang mana dah tak sama kelas dgn dia ni, ada yg happy!! Haha =D jahat ea korang!! Awal-awal tahun lagi, aku dah cari pasal dengan dia! Entah lah! Aku rasa mcm belum boleh nak kawal emotion lagi!! Tapi, alhamdulillah~ salah aku jugak, yang gi ikut cakap orang tu wat apa? Kan orang lain dah sakit hati!! Padan muka! Selepas kitorang berbincang, akhirnya aku pun minta maaf jugak. Ikhlas ye wey!! And Alhamdulillah~ dia maafkan aku. Rasa bersalah, sangat kat dia! Malu tau!! Tapi, itulah kehidupan kan?

Lama-lama, kitorang pun dah okey.. wee!! Dah berbaik, tak da lagi nak gadoh-gadoh!! Baik bukan?? Heh! Lagipun, dia bnyak tolong wawa jugak dalam English, Math, Science......bla...bla... ko jgn main-main!! Pandai juga orangnya!! Sampai lah sekarang aku still lagi kawan dgn dia. Aku dah mula sedar, bahawa jgn mudah percaya dengan orang lain yang berkata perkara buruk terhadap orang yang belum kita kenal sepenuhnya!! Paham? Sorry, bhsa rojaks! ={  apa-apa pun, thanks sebab kau boleh terima aku jadi kawan kau. Even bukan kawan rapat.

Now, dia selalu tolong wawa, time nak pinjam duit, dia kasi... hehe thanks =D InsyaAllah aku akan bayar balik ok =D tak elok hutang-hutang~~ =,=” sampai kitorang makan sama-sama, lepak sekali, pergi jln sekali, gurau-gurau... best jugak lah kan... Itulah, yang dimaksudkan, “Don’t Judge People by Their Look”!! and, dia jugak selalu like photo kat fb.. hik hik =D Thanks =)

So, kesimpulannya, janganlah kita terus menjudge orang dari rupanya, atau dari luarannya. Tak semestinya, dia tu muka mcm garang, kita anggap dia JAHAT!! Tak!! And tak semestinya muka nampak baik, dia pun baik! Setiap manusia ada kelemahan dan ada kelebihannya. Apa-apapun, selalu lah bersangka baik atau Husn’Zhon (kata bekas pengetua, Tn Haji Ghazali). Berlapang dada lah.. sesungguhnya, manusia itu sama sahaja... Cuma amalan yang membezakannya ~~ that’s all..  
sekian....

Peace (Y)


1 comment: